diumenge, 14 d’octubre del 2007

ANAMNÈSIA: Recuperació del lòbul musical laietà

El festival de música experimental LEM inclou aquest any un homenatge a la vessant més experimental de l'anomenada Ona Laietana (Orquestra Mirasol, Secta Sònica, Música Urbana i Blay Tritono) amb un concert anomenat ANAMNÈSIA, que se celebrarà al Teatre dels Lluïsos de Gràcia el dissabte 27 d'octubre. Aquest és el text que s'inclou al programa:

Als anys de la Transició espanyola es va donar a Barcelona el moviment musical anomenat laietà, que va tenir un paper de revulsiu en l’escena popular contemporània. Músics que, renunciant a l’ús de les lletres, van desmarcar-se de la cançó i del folk i, cercant en les arrels, van eludir la influència anglosaxona. Aquest moviment, com el període històric en què es va produir, ha estat objecte d’un oblit tan injust com inexplicable. Resulta molt difícil obtenir enregistraments d’aquelles bandes creatives i imaginatives que van ocupar les sales de concerts abans que al país es decretés la salsa com a música oficial.

ANAMNNÈSIA ha pres un format inicial de recerca de documentació, rescat d’enregistraments i converses amb els protagonistes. Però tractem de música, i tenim a l’abast una forma excel·lent de recuperar-la: fer-la en directe, posar-la en mans de músics joves que la rellegeixin amb llenguatge actual; moment present, capaç de generar futurs si hom és conscient del passat.

El resultat és aquest concert, en què un grup format per Roger Fortea (baix), Oriol Luna (bateria), tots dos membres de Mil Pesetas, Guillem Caballero (teclats), Eduard Mont (guitarra elèctrica) i la cantant Anna Oliva, més l’Orquestra de Cambra Vila de Gràcia, dirigida per Francesc Rodríguez Franquet, revisitaran peces de l’Orquestra Mirasol, Secta Sònica, Música Urbana i Blay Tritono, quatre grups de gran importància i curta existència. Autors i integrants d’aquests grups, amb brillants trajectòries posteriors, han col·laborat en aquest treball en progrés: Joan Albert Amargós, Joan Saura, Xavier Batllés, Rafael Zaragoza “Zarita” i Jordi Bonell.

ANAMNÈSIA no és un “revival” ni un homenatge. Ens interessen les músiques fruit d’un moment creatiu irrepetible, misteriosament ocultes rere un decidit mur amnèsic que les forces vives de la indústria i la cultura han aixecat durant dues dècades.

3 comentaris:

´´ ha dit...

Han reeditado barcelona postal , edicion limitada , yo tengo el num 224 , hay 1000 , es una edicion muy currada .

Mon ha dit...

felicitats pel blog m'has tocat el punt debil...Jaume Sisa

Anònim ha dit...

Osti la Secta sònica!, quins craks. Jo ja fa anys, a principis dels anys noranta, per sant jordi, a Girona, vaig poder comprar un disc de la Secta a un tio que venia vinils de segona mà. Vaig flipar mandonguilles! No n'havia sentit mai a parlar, però quan vaig veure la portada i el nom del grup vaig tenir la intuició de que m'agradarien. Durant una temporada els vaig escoltar amb assiduitat, però el fet de que fos en vinil i no amb cd de mica en mica vaig deixar d'escoltar-los. Quan he llegit aquest post m'ha vingut un flaix directe al cervell, ara vull mirar si encara és en el moble dels discos de casa dels meus pares. Salut laietans!